1- دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، s.aghdaie@ase.ui.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1285 مشاهده)
کجرفتاری بهعنوان رفتاری غیرعقلایی و غیرمنطقی، نوعی از رفتار و تصمیمگیری در بین مشتریان بازارها و سازمانها بهویژه در بخش مالی و سرمایهگذاری است که شناخت ماهیت آن، همچنین عوامل مؤثر و پیامدهای آن میتواند به پیشبینی بهتر بازارها کمک کند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کجرفتاری مشتریان این نوع سازمانها (بهطور خاص بازار سرمایه و بورس) میباشد. در این پژوهش سعی بر آن بوده است تا با بهرهگیری از روش آمیخته کیفی– کمی (اکتشافی- تأییدی)، همچنین بهکارگیری فن تحلیل مضمون مصاحبهها (در بخش کیفی) و تحلیل دادهها و سنجش مدل پژوهش با کمک نرمافزارهای آماری SPSS 22 و Smart PLS 3 (در بخش کمی) مدلی از این پدیده ارائه شده تا شناخت بهتری از آن حاصل شود. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و مشتریان مطلع در زمینه پژوهش و در بخش کمی نیز تمام مشتریان خدمات بازار بورس را شامل شده است. همچنین در بخش کیفی پژوهش، نمونه 11 نفری و در بخش کمی نیز 176 نفر از مشتریان تهرانی سازمان بورس بررسی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کجرفتاری مشتریان بهطور مستقیم متأثر از 3 نوع سوگیری ذهنی بوده و ارزشهای فرهنگی، شرایط و قوانین اقتصادی و عوامل سیاسی نیز بر شکلگیری سوگیریهای ذهنی و در پی آن کجرفتاری مؤثر است. همچنین علاوه بر تعیین الگوهای کجرفتاری در این بازار، پیامدهای بیثباتی اقتصادی و هرج و مرج اجتماعی از جمله پیامدهای مهم و کلیدی کجرفتاری مشتریان خدمات سازمانهای مالی شناخته شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1400/10/30 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/10/10