1- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، msasaeed84@gmail.com
2- استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (5410 مشاهده)
با توجه به رشد و توسعه کسبوکارهای پلتفرمی در سالهای اخیر و اهمیت روزافزون منابع انسانی، نیاز است چگونگی مدیریت منابع انسانی کارکنان به اصطلاح «گیگ» در این شکل جدید از کسبوکار، مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی گیگ در کسبوکارهای پلتفرمی و در راستای ارزشآفرینی برای ذینفعان است. روش پژوهش کیفی و در قالب روش مطالعه چندموردی است. برای این منظور پنج پلتفرم ایرانی موردمطالعه قرار گرفتند. روش اصلی گردآوری داده، استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با برخی مدیران و انجامدهندگان کار در کسبوکارهای پلتفرمی است که برای انتخاب آنها از نمونهگیری نظری استفاده شد. از روش تحلیل تِم برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نتیجه تحلیل دادهها، 13 عامل محیطی، 7 کارکرد اصلی مدیریت منابع انسانی و چگونگی انجام آنها و 8 شیوه ایجاد ارزش
شناسایی شد. یافتهها چارچوبی را برای مدیریت منابع انسانی گیگ در پلتفرمها از راه شناسایی نیروها و عوامل اقتضایی مؤثر بر منابع انسانی، کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی در پلتفرمها و نحوه ارزشآفرینی کارکردها برای ذینفعان ارائه میکنند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1399/3/21 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1400/3/25