1- استادیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، dehghanan@atu.ac.ir
2- استاد، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (3229 مشاهده)
هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای شایستگیهای مشاوران راهبردی مدیریت و سازمان است. روش پژوهش، رویکرد ظاهرشونده گلیزر نظریه دادهبنیاد است. خبرگان این پژوهش را 21 نفر از متخصصان حوزه مشاوره مدیریت تشکیل میدهند که با نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شدهاند. از مصاحبههای نیمه ساختاریافته بهمنظور گردآوری دادهها و از نرمافزار مکس کیودا نسخه 10 و کدگذاری سهگانه برای تجزیه تحلیل یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگیهای مشاور مدیریت شامل پنج دسته شایستگیها است که بهصورت یک هرم تقسیمبندی میشوند. جمع شدن این شایستگیها در یک مشاور راهبردی شرط لازم برای موفقیت طرح مشاوره است. در پایینترین سطح، شایستگیهای شخصیتی قرار دارند؛ این شایستگیها بهنوعی برای موفقیت هر فردی مؤثر هستند، اما برای مشاور مدیریت یک ضرورت محسوب میشوند. در سطح دوم شایستگیهای عمومی مدیریت و مشاوره قرار دارند که برای هر مدیر و مشاوری الزامی است. در بالاترین سطح هرم نیز دو دسته شایستگیهای تخصصی مدیریت راهبردی و مشاوره مدیریت وجود دارد. شایستگیهای مدیریت راهبردی برای همه کسانی که دستاندرکار تدوین، اجرا یا کنترل راهبردهای سازمان هستند، مشترک است و شایستگیهای مشاوره مدیریت نیز بین همه کسانی که در سطح مدیریت ارشد سازمان به امر مشاوره اشتغال دارند، مستقل از اینکه زمینه مشاوره چه حوزهای از مدیریت باشد، مشترک میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/10/24