1- دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. ، matin@ut.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده: (21730 مشاهده)
امروزه با ورود نسل جدید نیروی کار به سازمانها یکی از مهمترین دغدغههایی که هر سازمانی با آن روبهرو میشود، سطح پایین انگیزش و کاهش مشارکت کارکنان در دورههای آموزشی است. بهمنظور حل این مسئله، یکی از فنون بهبود تعامل کارکنان با دوره آموزشی بهرهگیری از رویکرد نوین بازیپردازی است تا از این راه انگیزش فراگیران برای شرکت در دورهها و در پی آن اثربخشی دوره آموزشی افزایش پیدا کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای طراحی بازیپردازی در دورههای آموزشی منابع انسانی با استناد به تجربههای فعالان حوزه آموزش و بازیپردازی استخراج شدهاند. در راستای این هدف، از طرح پژوهش کیفی از نوع تحلیل تم استقرایی استفاده شد و دادههای جمعآوری شده از مصاحبهها در فرآیند شش مرحلهای کلارک و براون (2006) تحلیل و کدگذاری شدند. در یافتهها حدود 190 کد باز شناسایی شدند و در 23 تم فرعی و 5 تم اصلی ابعاد رفتاری طراحی بازیپردازی، ابعاد سازمانی طراحی بازیپردازی، ابعاد فنی طراحی بازیپردازی، جنبههای مختلف طراحی بازیواره، الزامهای اجرایی طراحی بازیپردازی قرار گرفتند. ازاینرو انتظار میرود با بهرهگیری از این الگو بهتوان دورههای آموزشی بازیپردازیشده اثربخشی را در سازمان طراحی کرد که در امر آموزش نیروی انسانی نسل هزاره سودمند واقع شود.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1399/2/25 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/3/25