1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، ایران. ، shaemi@ase.ui.ac.ir
3- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده: (4873 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و طبقهبندی انتظار نیروی انسانی دارای تحصیلات تکمیلی از سازمان و طراحی الگوی برند کارفرما بر پایه آن انتظارها انجام شده است.
روش: این پژوهش دارای رویکرد کیفی بر مبنای نظریه دادهبنیاد است. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبههای عمیق و نیمهساختار یافته استفاده شد. در این راستا از پاسخهای مطرح شده بهوسیله 25 نفر از نیروهای انسانی دارای تحصیلات تکمیلی در بازار کار تهران که دارای سابقه کار، سابقه مصاحبههای استخدامی و فارغالتحصیل از مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاههای معتبر ایران بودند، بهره گرفته شد. روایی مدل بهوسیله مصاحبهشوندگان، نظر اساتید و بهرهگیری از ضریب نسبی روایی محتوا با 62 درصد مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه حسابرسی فرایند با ضریب 81 درصد تأیید شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که انتظارهای متقابل فرد، شغل و سازمان منجر به ایجاد تجربه برند کارفرما شده است. این تجربه در کنار شرایط زمینهای (منابع قدرت سازمان، الزامهای اجرایی برندسازی کارفرما، متولیان برندسازی کارفرما و زیرسیستمهای مدیریت منابع انسانی) و شرایط مداخلهگر (پرسونای نامزدهای شغلی، بازاریابی محتوای کارفرما و چالشهای برندسازی کارفرما) منجر به انتخاب راهبردهای متفاوت برای کارفرما و کارکنان میشود. این فرایند در نهایت، منجر به جذب و نگهداشت نیروها، ارتقای عملکرد سازمانی، کارکنان، مشتری و بازار، برند تجاری، اطلاعرسانی برند، پیامدهای کلان منابع انسانی و پیامدهای بیرونی برند کارفرما شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1398/7/11 | پذیرش: 1398/12/24 | انتشار: 1398/12/24