1- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی/ تحول، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران. ، alizadehsani@umz.ac.ir
3- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
4- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (6020 مشاهده)
براساس آمار منتشر شده در حوزه کسبوکارهای اینترنتی، شرکت اینترنتی علیبابا با 693 میلیون کاربر فعال در سال 2019، ازجمله موفقترین شرکتهای این حوزه در سطح جهان معرفی شده است. پژوهش حاضر با رویکردی ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمّی است. در آغاز با مرور مبانی نظری درزمینه عوامل موفقیت کسبوکارهای اینترنتی، چهار بعد اصلی بازاریابی، فناوری اطلاعات، عوامل زیرساختی و فرهنگی در این نوع کسبوکارها شناسایی شدند. سپس در مرحله کیفی با تحلیل محتوای مستندات از سال 1999 درمورد شرکت علیبابا، 17 فعالیت این شرکت در ذیل این چهار بعد اصلی استخراج شد. در مرحله کمّی با بهرهگیری از نظرات خبرگان تجارت الکترونیک و بازاریابی، این عوامل با استفاده از تکنیک دیمتل فازی اولویتبندی شدند. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از سازگاری درونی تأیید شده و روایی آن از نوع روایی محتوایی است. باتوجهبه یافتههای پژوهش در بین ابعاد، فناوری اطلاعات بیشترین اهمیت را در موفقیت کسبوکار اینترنتی شرکت علیبابا دارد و بعد از آن بهترتیب ابعاد بازاریابی، زیرساختی و فرهنگی قرار گرفتند. برمبنای فعالیتهای شناسایی شده در موفقیت شرکت علیبابا، سایر مدیران کسبو کارهای اینترنتی نیز میتوانند با الگوبرداری مناسب در راستای تعالی کسبوکار خود گام بردارند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1398/3/18 | پذیرش: 1398/12/24 | انتشار: 1398/12/24