1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه غیرانتفاعی نورطوبی، تهران، ایران.
چکیده: (10987 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی برای شناسایی علل و پیامدهای شک سازمانی میباشد. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی دادهبنیاد استفاده شده است. با توجه به این روش مصاحبههایی ساختارمند با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس با کارکنان شرکتهای خصوصی انجام شد. تعداد نمونه تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ مصاحبهها به مرحله اشباع رسید (24 مصاحبه). بعد از اجرای روش دادهبنیاد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی میشد، علل و پیامدها شناسایی شدند. علل در دو حوزه مرتبط با مدیریت بهترتیب شامل مقولههای سبک مدیریت، ویژگیهای شخصیتی مدیر و ناکارامدی وی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و سیستم ارزیابی عملکرد و در حوزه مرتبط با سازمان شامل مقولههای بدبینی سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی نامناسب دستهبندی شدند. پیامدهای شک سازمانی نیز در دو حوزه فردی و سازمانی تقسیمبندی شد. آثار کوتاهمدت فردی با مقولههای بیتفاوتی سازمانی، بیانگیزگی، تمایل کم به مشارکت، استرس شغلی، فرسودگی شغلی و حوزه آثار بلندمدت فردی با مقولههای بهرهوری پایین فردی، کارشکنی و خرابکاری سازمانی، کیفیت تعامل برونسازمانی، رضایت از زندگی و ناامیدی سازمانی دستهبندی شدند. پیامدهای شک سازمانی در سازمان نیز منجر به تأثیرات بلندمدتی چون بهرهوری پایین سازمانی خواهد شد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/10/24 | پذیرش: 1394/9/1 | انتشار: 1395/1/16