1- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Moh.Mohammadpour_Zarandi@iauctb.ac.ir
چکیده: (4980 مشاهده)
حاکمیت فناوری اطلاعات، توانایی هدایت و سازماندهی فناوری اطلاعات و مشخص کردن مسئولیتهای بین فناوری اطلاعات و حوزه کسب کار در راستای اهداف سازمانی است. این پژوهش بهدنبال " بررسی نقش میانجی هماهنگی عملیاتی در تأثیر همسویی استراتژی بر بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات" بوده، جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل خبرگان فناوری اطلاعات و در بخش کمی مدیران ارشد فناوری اطلاعات و کسبوکار شرکت مخابرات ایران است. این مطالعه از منظر هدف توسعهای- کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات منابع کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی آن توسط خبرگان تأیید گردیده است. نوآوری این پژوهش در معرفی متغیر "هماهنگی عملیاتی" است که منجر به عینیسازی "همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و کسبوکار" میگردد. مدل پژوهش در دو بعد بهصورت تلفیقی از مدل همسویی استراتژی لوفتمن و متدولوژی مدیریت فرایندهای کسبوکار (شامل 10 مولفه اصلی و 55 شاخص) طراحی و روایی محتوایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (936/0) تأیید گردید. بررسی روایی سازه و ساختار و برازش مدل با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS، صورت گرفته و فرضیههای پژوهش مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تأثیر هر دو متغیر همسویی استراتژی و هماهنگی عملیاتی بر بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات مثبت و معنادار است. همچنین نتایج آزمون سوبل نقش میانجی متغیر هماهنگی عملیاتی در تأثیر همسویی استراتژی بر بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات را تأیید کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1397/10/5 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20