1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2-
3- دانشیار، گروه مهندسی صنایع و سیستمها، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (10470 مشاهده)
مطالعات در حوزه یادگیری و سازمان با ارائه مفهوم سازمان یادگیرنده دستخوش تحول گردیده و در پی آن مدلهای مختلفی در این زمینه تدوین و برای کاربرد در سازمان های مختلف متناسب سازی شده اند. با این حال در خصوص متناسب سازی این مدل ها برای سازمانهای پروژه محور بهعنوان یک دسته بسیار مهم از سازمانها که اهمیت آن روزبهروز در حال فزونی است اقدامی صورت نپذیرفته است. الزامات خاص سازمانهای پروژه محور در حوزه یادگیری که عمدتاً ریشه در ماهیت موقت پروژهها دارد، نیاز به توسعه یک مدل خاص برای سازمان یادگیرنده پروژه محور را ضروری میسازد. هدف این مطالعه نظریهپردازی در حوزه سازمان یادگیرنده پروژه محور و ارائه یک مدل نظری بر اساس یافتههای میدانی در دو سازمان پروژه محور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. رویکرد انجام مطالعه نظریه داده بنیاد بر اساس رهیافت نظاممند است و دادههای آن از خلال مصاحبه با 20 نفر از دست اندرکاران پروژه و مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور و تحلیل و کدگذاری 715 عبارت به دست آمده است. این مطالعه به شناسایی و معرفی 25 مفهوم اصلی منتهی گردیده، که در 6 مقوله عمده مدل پارادایمی تحقیق قرار گرفته است. از آنجا که نگاه کیفی در حوزه سازمان یادگیرنده کمتر مورد توجه بوده و تاکنون مطالعه ای به موضوع سازمان یادگیرنده پروژه محور نپرداخته است، تحقیق حاضر بهعنوان یک مطالعه نوآورانه در این زمینه مطرح است.
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1397/4/2 | پذیرش: 1397/4/2 | انتشار: 1397/4/2