1- استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (19379 مشاهده)
در فضای مجازی، شبکههای اجتماعی به عنوان نوع جدیدی از وبسایتها متولد شدهاند و کاربردها، کاربران و طرفداران بسیاری پیدا کردهاند. شبکههای اجتماعی یکی از انوع رسانههای اجتماعی محبوب محسوب میشوند و محلی برای شکلگیری جماعتهای مجازی و شبکهسازی کاربران اینترنتی هستند کاربران اینترنتی را برحسب نوع مواجه خود با شبکههای اجتماعی میتوان به شکلهای مختلف دستهبندی کرد. باتوجه به گسترش انواع شبکههای اجتماعی، نیاز به الگویی است تا براساس آن تصمیمگیری استراتژیک و یا اتخاذ خط مشیهای جدید برای خدمترسانی بهتر به کاربران صورت گیرد. هدف این پژوهش، ارائه سازوکاری جهت پیشبینی الگوهای رفتاری افراد در شبکههای اجتماعی و بهکارگیری تکنیکهای دادهکاوی با استفاده از روش فرایندی اجرای پروژههای دادهکاوی برای ردهبندی و تحلیل رفتار کاربران شبکه اجتماعی به منظور شناخت بهتر آنها و در نتیجه بهبود خدمات ارائه شده و تدوین استراتژیهای مناسب میباشد. جامعه آماری پژوهش کاربرانی میباشد که از شبکه اجتماعی مورد نظر استفاده میکنند که شامل تعداد 31033 کاربر فعال است. درک صحیح از الگوهای رفتاری کاربران شبکههای اجتماعی، منجر به انطباق هرچه بهتر خدمات ارائه شده بهوسیله شبکه با نیازهای کاربر و به تبع آن، توسعه تعداد کاربران شبکه و افزایش ارزش افزوده آن برای کاربران و درآمدزایی برای متولیان شبکه میگردد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت فناوری اطلاعات دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/11/1 | انتشار: 1395/11/19