Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
6
1
online
1
fulltext
fa
شناسایی عوامل غیرآموزشی موثر بر به کارگیری آموزش ها در سازمان: محیط سازمان و عوامل فراسازمانی
Identification of Non Educational Factors Affect On Application of Training in Organization: Environment and Meta-Organizational Factors
هدف مقاله حاضر شناسایی عواملی است که بهطور مستقیم از برنامه آموزش و نحوه اجرای آن نشأت نمیگیرد، اما ذیل دو دسته «محیط سازمان» و «عوامل فراسازمانی» بر بهکارگیری آموزشها در سازمان اثر میگذارند. یافتههای این مقاله با استفاده از پژوهشی به دست آمد که با رویکرد کیفی و با روش مطالعه موردی اکتشافی انجام شد. واحد تحلیل پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 بود. برای جمعآوری دادهها، 34 تن شامل 13 مدیر، 12 استاد و نه تن از کارمندان بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته بود. یافتهها نشان داد که در مجموع عوامل مؤثر بر بهکارگیری آموزشها در دانشگاه، ذیل عوامل مربوط به محیط سازمان شامل هشت عامل فضای بهکارگیری آموزش، حمایت مدیر و همکاران، پیامد بهکارگیری، بسترسازی مناسب، تشویق در کار، فرهنگ سازمان، تضمین اشتغال و مطالبات سازمان و عوامل فراسازمانی شامل سه عامل انتظارات جامعه، منزلت اجتماعی و روند سریع رشد علم و تکنولوژی میباشند. در مجموع میتوان این عوامل را برای یادگیری فراگیران در آموزشهای سازمانی مورد نظر قرار داد. توجه به این عوامل میتواند سازمانها را در تحقق هدف «بهکارگیری آموزش» یا «انتقال آموختهها به میدان عمل» که دغدغه همیشگی مدیران و یک شاخص اصلی برای سنجش اثربخشی آموزش است، یاری نماید.
The purpose of the study is to identify factors that does not originate directly from the training program and how to implement it, but included in the two following categories of “organization environment” and “meta-organizational factors” affecting the training application in the organization. The findings of the study were obtained using qualitative research and case study method. The research analysis unit was Ferdowsi University of Mashhad in 2014. To collect data, 34 people were considered for the population, including 13 managers, 12 faculty members and 9 employees. The research instrument was open interview and semi-structured interview. Results showed that factors affecting the training application in university following factors related to organization environment include eight factors: climate of application of Education, Supervisor and Peer Support, outcome of application, Providing a appropriate substrate, Encourage to work,Organization Culture, Occupation Guarantee and Organization Demandsand meta-organizational factors are 3 factor: Expectations of society, Social status and the rapid development of science and technology. Considering these factors could help organizations to achieve the goal of “Application of Training”, that is the perennial concerns of managers and main factor to assess the effectiveness of education.
انتقال یادگیری,عوامل محیطی,بهسازی منابع انسانی,آموزش ضمن خدمت,بهکارگیری آموزش
in-service training,application of training,learning transfer,Environmental factors,improvement of human resources
211
236
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-1000-5933&slc_lang=fa&sid=28
hamideh
lotfi
حمیده
لطفی
100319475328460063149
100319475328460063149
No
Student/ Ferdowsi University of Mashhad
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Mohammad Reza
Ahanchian
محمدرضا
آهنچیان
100319475328460063148
100319475328460063148
Yes
Faculty member/ Ferdowsi University of mashhad
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Morteza
Karami
مرتضی
کرمی
100319475328460063147
100319475328460063147
No
Faculty member/ Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران