Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر بازاریابی درونی بر مشتری گرایی کارکنان با تاکید بر شاخص های چشم انداز، بهبود و توسعه، پاداش (مورد مطالعه: کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران)
An Investigation of The Relationship between Internal marketing`s situation of Branches of Bank Melli Iran and Staff`s Customer orientation With Emphasis on Improvement & Development and Reward indicators
با ظهور اقتصاد رقابتى مفاهیمى چون مشتریگرایی، مشترىمدارى و کسب رضایت مشترى، پایه و اساس کسبوکار تلقى شده و سازمانى که به آن بىتوجه باشد از صحنه بازار حذف مىشود.
در پژوهش حاضر، هدف بر این است تا ضمن معرفی شاخصهای بازاریابی درونی ومشتریگرایی، رابطه بین بازاریابی درونی و مشتریگرایی در شعب بانک ملی استان مازندران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی مورد سنجش قرار گیرد. تحقیـق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعه مورد بررسی تمام کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران میباشند. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای برای انتخاب نمونه استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی دادهها و آزمون فرضیهها بیان چشمانداز سازمان بر مشتریگرایی کارکنان تأثیر معناداری ندارد، برنامههای بهبود مهارت کارکنان بر مشتریگرایی آنان تأثیر معناداری دارد. همچنین برنامههای تشویقی و پاداش بر مشتریگرایی آنان تأثیر معناداری دارد.
واژههای کلیدی: بازاریابی درونی، مشتری گرایی، توسعه و بهبود، پاداش، شعب بانک ملی استان مازندران.
Abstract
By emergence of competitive economics, the concepts such as customer orientation and customer satisfaction have become the fundamentals of businesses and any organization that is regardless of these aspects is eliminated from the marketplace. In addition to introducing the indicators of internal marketing, the purpose of this study is to investigate the relationship between internal marketing and customer orientation in Bank Melli Iran at branches of Mazandaran province as a financial-service enterprise. The under study population is comprised of the bank’s employees. The stratified sampling is used to select the sample of this study. Using Morgan sampling table and considering the number of regions and their employees, a sample size of 250 employees is determined. This amount includes a higher percentage to cope with the unreturned or incompleted questionnaires. Gathered data are analyzed using SPSS and Lisrel software and proposed relationships are examined. Research results indicate that the organization vision did not significantly affect the customer orientation, skill development programs affected the customer orientation significantly, and incentive and reward programs affected the customer orientation, either.
Keywords: Internal Marketing, Customer-orientation, Improvement and Development, Reward, Branches of Bank Melli Iran in Mazandaran.
بازار یابی درونی,مشتری گرایی,توسعه و بهبود,پاداش,شعب بانک ملی استان مازندران
Internal Marketing,Customer orientation,Improvement and Development,Reward,Branches of Bank Melli Iran in Mazandaran
133
154
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-1000-571&slc_lang=fa&sid=28
فیروزه
عزیزی
100319475328460052589
100319475328460052589
No
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
Elham
khosrovani
الهام
خسروانی
100319475328460052588
100319475328460052588
No
کار شناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس
alireza
mosayebi
علیرضا
مسیبی
100319475328460051883
100319475328460051883
Yes
کار شناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس