Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
6
4
online
1
fulltext
fa
ارتقاء عملکرد نوآورانه کسب و کار
promoting innovative business performance
امروزه شناسایی زیرساختهای لازم برای مدیریت موثر دانش و ایجاد نوآوری در سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار است. در پژوهشهای گذشته زیرساختها را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دادهاند، اما در این پژوهش تلاش شده است تا با مدلی جامع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم جو و ساختار سازمانی بر عملکرد نوآوری با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش و تعامل اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه در نمونهای 140نفری از کارکنان واحد بازاریابی و فروش شرکت شاتل شهر تهران با نمونه تصادفی ساده صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی بر تعامل اجتماعی و جو سازمانی بر مدیریت دانش و تعامل اجتماعی بر عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و معناداری داشته است، اما متغیرهای ساختار سازمانی و تعامل اجتماعی بر مدیریت دانش، جو سازمانی بر تعامل اجتماعی و مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه نتوانستهاند تأثیر مستقیم و معناداری بگذارند.
Identifying the necessary infrastructures for an effective management of knowledge and making innovations in organizations are of the paramount importance. In previous investigations, infrastructures have been studied in isolation from other factors, but it has been tried in this research to survey and analyze the direct and indirect impact of the climate and organizational structure on innovation performance considering the mediation of knowledge management and social interaction, through a comprehensive model. Interaction in affecting leadership style & organizational climate on knowledge management also are reviewed. This study has been done using sample of 140 selling and marketing unit employers of the shuttle corporation in Tehran. This research is descriptive- survey and questionnaire used for data collection. Result showed that knowledge management and social reaction are not mediating. Effects of organizational structure on social interaction and organizational climate on knowledge management, social interaction on innovative performance are positive and meaningful, but other hypothesis were rejected.
تعامل اجتماعی,جو سازمانی,ساختار سازمانی,مدیریت دانش,عملکرد نوآورانه
social interaction,organizational climate,Knowledge Management,innovation performance,Organizational Structure
189
210
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-10216-1&slc_lang=fa&sid=28
hamidreza
yazdani
حمیدرضا
یزدانی
100319475328460068246
100319475328460068246
Yes
استادیار ، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
nader
siyed amiry
نادر
سیدامیری
100319475328460068245
100319475328460068245
No
استادیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ali reza
kameli
علیرضا
کاملی
100319475328460068244
100319475328460068244
No
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.