Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
ملاحظات سازمانی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران
Iran’s transition to learning economy: Organizational implications
نوآوری در کشورهای در حال توسعه کمتر از حد انتظار است، بنابراین این کشورها نیازمند توجه به پارادایمی متفاوت برای توسعه - مانند اقتصاد یادگیرنده - هستند که با تمرکز بر یادگیری مولد و رویکرد عمل، استفاده و تعامل به نوآوری، بستر مورد نیاز برای ایجاد و اشاعه تعاملات غیر رسمی به منظور اکتساب دانش فنی مورد نیاز را فراهم آورد. در این مقاله، عوامل مؤثر بر گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش، استقرایی و نحوه انجام آن، کیفی بوده و براساس تئوری دادهبنیاد، مضامین یازدهگانه و ابعاد قابل توجه در این رابطه استخراج شدهاند. با توجه به نقش و اهمیت سازمان در رابطه با مضامین و ابعاد مشخص شده، ملاحظات سازمانی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران شامل سازمان یادگیرنده، نایادگیری سازمانی، یادگیری سیاستی و ظرفیت سازمانی و ظرفیت جذب و قابلیت سازمانی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
In developing countries, innovation is less than expectation, so these countries require to consider a different development paradigm such as learning economy that focus on active learning and the “doing, using and interacting” innovation approach for introducing the required context for creating and diffusing informal interaction that may result to technical knowledge acquisition. In this paper, the effective factors on Iran’s transition to learning economy have been identified. Research approach is inductive and qualitative and themes and components have been identifies based on grounded theory. By considering the importance and role of organization in relation with determined themes and components, organizational implications for Iran’s transition to learning economy include learning organization, organizational unlearning, policy learning and organizational capacity, and absorptive capacity and organizational capability have been investigated.
<br clear="all" />
واژههای کلیدی: اقتصاد یادگیرنده,نایادگیری سازمانی,یادگیری سیاستی و ظرفیت سازمانی,ظرفیت جذب و قابلیت سازمانی,تئوری دادهبنیاد
Learning Economy,Organizational Unlearning,Policy Learning and Organizational Capacity,Absorptive Capacity and Organizational Capability,Grounded Theory
72
98
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-1000-3735&slc_lang=fa&sid=28
Seyyed Hamid
Khodadad Hosseini
سید حمید
خدادادحسینی
100319475328460058413
100319475328460058413
Yes
Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics at Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
- استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Behnam
Abdi
بهنام
عبدی
100319475328460056348
100319475328460056348
No
Ph.D Science and Technology Policy, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دکتری سیاست گذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Alireza
Hassanzadeh
علیرضا
حسن زاده
100319475328460058414
100319475328460058414
No
Associate Professor, Department of Information Technology Management, Faculty of Management and Economics at Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
- دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Ali Mohammad
Ahmadi
علی محمد
احمدی
100319475328460058415
100319475328460058415
No
. Assistant Professor, Institute of Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار، پژوهشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران