Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
7
2
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی
Presenting an acceptance model of location-based services (LBS) in Iranian banks
در تجارت الکترونیکی و فن آوری های ارتباطی بی سیم, خدمات مبتنی بر مکان یکی از پر ارزش ترین فرایندها هستند. بکارگیری این خدمات در صنعت بانکداری, علاوه بر ارائه سفارشی سازی شده خدمات بانکی به مشتریان, منافع نامحدودی نیز برای بانکها به همراه خواهد داشت. با این وجود, به دلیل نوپا بودن این فناوری و موانع احتمالی پیش روی آن, ضروری است به مقوله پذیرش این خدمات در صنعت بانکداری پرداخته شود. هدف این پژوهش, ارائه مدلی برای پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی است. برای این منظور, با توجه به نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری, مدل جامعی برای شناسایی عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانکهای ایرانی تدوین شده و با بهره گیری از مدل یابی معادلات ساختاری, در جامعه مشتریان بانک های شهر تهران آزموده شده است. پس از تجزیه و تحلیل نتایج, فرضیه های اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت و عوامل موثر در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان در بانک های ایرانی شامل انتظار عملکرد, انتظار تلاش, شرایط تسهیل گر, تاثیرات اجتماعی, نگرانی های حریم خصوصی, اعتماد, ریسک درک شده و تمایل به نوآوری می باشد. طبق یافته ها, جنسیت و سن در پذیرش خدمات مبتنی بر مکان بانکی دخالت ندارد, اما میزان تحصیلات بر قصد استفاده از این خدمات موثر است.
In E-commerce and wireless communication technologies, location-based services are one of the most valuable processes. Using this services in the banking industry, in addition to providing customized banking services to customers, will bring infinite benefits for banks. However, due to the new emergence of this technology and possible obstacles ahead, it is essential to be paid to the issue of acceptance of this services in the banking industry. The aim of this study is presenting a model for acceptance of location-based services to Iranian banks. For this purpose, according to the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, a comprehensive model has been developed to identify effective factors on the acceptance of location-based services in Iranian banks and has been tested utilizes structural equation modeling, in the community of banks customers in Tehran. After analyzing the results, the main research hypotheses were confirmed and the effective factors on acceptance of location-based services in Iranian banks, including performance expectancy, effort expectancy, facilitating conditions, social influences, privacy concerns, confidence, perceived risk, and willingness to innovation. According to the findings, gender and age is not involved in the acceptance of the banking location-based services, but the educational degree is effective on intend to use this services.
خدمات مبتنی بر مکان,خدمات مبتنی بر مکان بانکی,مدل پذیرش,صنعت بانکداری
Location based services,Banking location-based services,Acceptance model,the banking industry
21
38
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-18606-1&slc_lang=fa&sid=28
ameneh
khadivar
آمنه
خدیور
1003194753284600145762
1003194753284600145762
Yes
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
saeedeh
salemi
سعیده
سالمی
1003194753284600145763
1003194753284600145763
No
Masters of Information Technology Management, Faculty of social sciences and economics, Alzahra University;
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات, دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد, دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.