Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
6
4
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل ارتقای کیفیت خدمات در مراکز آماری
Designing a Model to Improve the Quality of Services in Statistical Agencies
هدف این پژوهش ارائۀ مدلی برای بهبود کیفیت خدمات آماری برپایۀ حوزههای نظام آماری، محیط سازمانی، فرایندهای آماری و خروجیهای آماری چارچوب ملی تضمین کیفیت آماری است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل دو جامعۀ کارشناسان مرکز آمار ایران و کاربران آمار است که از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین شدهاند. دادهها نیز با دو پرسشنامه مجزا جمعآوری و مدل مفهومی پژوهش براساس ارتباط عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت خدمات آماری تعریف شدند. پس از ترسیم مدل برای دو جامعه، روایی همگرا و واگرا و آزمونهای دو مدل اجرا گردید و سؤالهای و فرضیههای پژوهش بررسی شدند. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که در در مدل تولیدکننده آمار و نیز کاربران آمار متغیرهای مشاهدهپذیر مرتبط با بارهای عاملی در تمام سازهها خوب ارزیابی میشود. در انتها محقق با استفاده از نتایج حاصل، بر آن شد تا براساس شدت تأثیر شکاف بین کیفیت خدمت ارائه شده بهوسیله تولیدکننده و کیفیت خدمت دریافت شده بهوسیله کاربر آمار مدل پیشنهادی را با عنوان "مدل تحلیلی کیفیت خدمات آماری ارائه کند. پیشنهادهایی نیز برای بهبود و عملکرد تولیدکننده آمار و نیز کاربران آمار با توجه به نوع و شدت ارتباط عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آمار ارائه شد.
The aim of this study is to provide a model for improving the quality of statistical services based on the areas of Statistical system, organizational environment, and statistical processes and statistical outputs national framework statistical quality assurance. Research has functional purpose, and descriptive and analytical method. The population consisted of two community Statistical Center of Iran experts and users that simple random sampling method was determined. Data collected by two different questionnaires and conceptual research model based on relations of factors affecting the quality of statistical services was defined. After drawing model the two communities convergent and divergent validity of tests and questions and Hypothesis of two models was conducted. Results showed that both models have good quality and visible variables affect factor loadings on Structures with different intensity. Finally, the researcher using the results, decided to present model as "analytical model quality statistical service (Adel azar, Abbasi 1394) based on severe impact on the gap between the quality of service provided by the manufacturer and the quality of service received by the data user and proposals to improve the performance of statistics manufacturer and data users according to the type and severity of factors affecting the quality of statistics were presented.
خدمات آماری,خروجی آمار,کاربر آمار,معادلات ساختاری,تولیدکننده آمار
Production Statistics,Statistical Service,Structural equation,The output statistics,Usage statistics
129
152
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-10635-3&slc_lang=fa&sid=28
said
abasi
سعید
عباسی
100319475328460068236
100319475328460068236
No
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
adel
azar
عادل
آذر
100319475328460068235
100319475328460068235
Yes
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
خلیل
سعیدی
100319475328460068232
100319475328460068232
No
استادیار ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران