Organizational Resources Management Researches
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
ORMR
Literature & Humanities
http://ormr.modares.ac.ir
1
admin
2228-6977
2538-2861
1425
fa
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
4
1
online
1
fulltext
fa
بومیسازی معیارهای مدل سرآمدی سازمانی (EFQM) در سازمانهای پژوهشی نظامی
Localization of European Foundation for Quality Management (EFQM) In Military Research Organizations
بکارگیری مدلهای رایج مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی، پاسخگوی سازمانهای پژوهشی نظامی در حوزههای مختلف منابع انسانی، مدیریت راهبردی، رهبری، فرهنگ و رفتار سازمانی و ساختار نیست و این سازمانها را با مشکلاتی مواجه میسازد. در این مقاله که مستخرج از پروژه پژوهشی است، با هدف بومیسازی معیارهای مدل تعالی مدیریت کیفیت اروپا EFQM) ([1] در سازمانهایپژوهشهای نظامی انجام شد و مبتنی بر آن مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید. پژوهش انجام شده براساس هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع پیماشی است. ابعاد مؤلفهها و شاخصهای مدل مفهومی با روایی بالایی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی معیارهای بومی شده در سازمانهای پژوهشی موردنظر نشان میدهد که در این میان رهبری و مدیریت بالاترین امتیاز و مدیریت منابع وشراکتها پایینترین امتیاز در بعد توانمندسازها را به خود اختصاص داده است. در بعد نتایج نیز معیار ارزشافزایی برای کاربران با بالاترین امتیاز و ارزشافزایی برای ذینفعان با پایینترین امتیاز را کسب کرده است.
<br clear="all" />
Applying current quality management models is not proper for military research organizations relating different fields of human resource, strategic management, leadership, culture and organizational behavior. Application of these models organizations and may cause some issues for these organizations.
This research paper aiming at upholding current EFQM excellence model is based on a research being hold in the military research organizations, according to which the conceptual research model was designed. The research followed an applied purpose through survey data collection method. The validity of the aspects, categories and indicators of the model was strongly confirmed by the experts. The results of the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique received 336.8 out of 1000 as a general score for all localized criteria. Leadership and management, having a score of 51.7, were the highest, and resource management and shareholding were at the lowest position among the enablers. In relation to increasing values for users, the score was highest and it was the lowest for shareholders.
واژههای کلیدی: تعالی سازمانی,ارزیابی عملکرد
EFQM,Organizational Excellence,Performance Appraisal,EFQM
143
119
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-1000-9032&slc_lang=fa&sid=28
Mihamadreza
Soltani
دکتر محمدرضا
سلطانی
100319475328460055485
100319475328460055485
No
Assistant Professor, School of Management, University of Imam Hussain, Tehran, Iran
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
gholamrezahossein
Nikookar
غلامحسین
نیکوکار
100319475328460058394
100319475328460058394
Yes
Associate Professor, School of Management, University of Imam Hussain, Tehran, Iran
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، تهران، ایران
Mohamad
Taban
محمد
تابان
100319475328460055480
100319475328460055480
No
Assistant Professor, Management faculty, University of Ilam, Ilam, Iran
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
Ali
Safari
علی
صفری
100319475328460055486
100319475328460055486
No
Localization of European Foundation for Quality Management (EFQM) In Military Research Organizations
کارشناسی ارشد، رشته مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)