دوره 1، شماره 3 - ( 1390 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 106-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2- دانشجو دانشگاه تهران
چکیده:   (11728 مشاهده)
امروزه اکثر صاحب‌نظران بر این امر اتفاق نظر دارند که در دنیای به شدت رقابتی، دیگر خط تولید و یا تکنولوژی سازمان‌ها مزیت رقابتی به حساب نمی‌آیند و این منابع انسانی و توانایی مدیر منابع انسانی در مدیریت کردن افراد یک سازمان است که برتری یک سازمان بر سازمان دیگر را رقم می‌زند. بنابراین توسعه این منبع ارزشمند برای سازمان امر حیاتی به حساب می‌آید. توسعه و آموزش کارکنان موضوع بسیار مهم و استراتژیک برای سازمان‌ها به حساب می‌آید که از طریق آن سازمان‌ها سرمایه‌‌های انسانی خود را به سرمایه‌های پایدار تبدیل می‌کنند. در حالی که اهمیت و ضرورت موضوع آموزش¬ در سازمان¬ها به امری متداول مبدل گشته است و همگان بر آن اتفاق نظر دارند، آنچه در این بین اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می¬کند، ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزش¬یست. بر این اساس تحقیق حاضر در یک مطالعه موردی با استفاده از مدل بازگشت سرمایه به ارزیابی دوره‌های آموزشی واحد نگهداری و تعمیرات شرکت سایپا پرداخته است. نتایج نشان داد که نرخ بازگشت سرمایه این دوره‌ها 6/35% بوده و علاوه بر این مزایای غیر ریالی: کاهش جابجایی کارکنان، افزایش رضایت شغلی کارکنان، افزایش رضایت مشتری، کاهش غیبت کارکنان، ارتقا کارکنان، کاهش ترک خدمت کارکنان، افزایش تعهد شغلی و کاهش نرخ حوادث شغلی را نیز برای سازمان در پی داشته است.
     
نوع مقاله: مقاله استخراج شده از پایان نامه | موضوع مقاله: اصلی
دریافت: 1390/2/27 | پذیرش: 1390/7/19 | انتشار: 1390/8/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.