دوره 3، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 44-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد نظریه سازمان و مدیریت استراتژیک گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (8185 مشاهده)
مطالعه‌ زبان، متن و گفتمان در قلمروهای خُرد، بومی و موضعی یکی از جریان‌های پژوهشی تأکید شده از سوی جدیدترین پارادایم استراتژی‌پژوهی، یعنی «استراتژی به منزله‌ عمل» است. مطالعه انتقادی پیش رو با استفاده از پژوهش کیفی و با اتکا بر فلسفه‌ ساخت‌گرایی اجتماعی به دنبال استخراج «چیستی» و «چرایی» الگوی حاکم بر تصمیم‌های مدیران ورزش ایران از درون متن مدیریت ورزش ایران است. در این راستا با کمک نرم‌افزار تحلیل اکتشافی اطلس.تی از روش تحلیل داده‌بنیاد و کدگذاری‌های مبتنی بر رویکرد استقرایی بهره گرفته می‌شود. نتایج از درون 12 مصاحبه‌ میدانی نیمه‌ساختاریافته و 19 سند دست دوم به دست می‌آیند و نمونه‌ها از ترکیبی از نمونه‌گیری‌های هدف‌مند، گلوله‌برفی، در دسترس و نظری حاصل می‌شوند. در نهایت مشخص می‌شود که شرایط علّیِ «عدم اطمینان مدیریتی، عدم اطمینان اقتصادی، عدم اطمینان ناشی از ابهام در جهت‌گیری‌ها و عدم اطمینان ناشی از سیاست‌زدگی مدیریت» در کنار شرایط مداخله‌گرِ «موفقیت‌های گذشته مدیران، سابقه مدیریتی آن‌ها، میزان اضطراب‌گریزی شخصیتی‌شان، ساختار قدرت و نقش رسانه» پدیدارِ «گفتمان اطمینان‌طلبی» را در بستر «نزدیک‌بینی ذینفعان و عدم استقلال‌طلبی» شکل می‌دهند. عناصر ذکر شده در کنار هم «استراتژی مشروعیت‌بخشی» و پیامدهای تصمیماتی گرایش به «علم، ائتلاف‌، اخلاق، ترویج و انطباق» را می‌سازند.      
متن کامل [PDF 213 kb]   (3080 دریافت)    

دریافت: 1392/6/15 | پذیرش: 1393/8/13 | انتشار: 1393/8/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.