1- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
2- کار شناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (13175 مشاهده)
با ظهور اقتصاد رقابتى مفاهیمى چون مشتریگرایی، مشترىمدارى و کسب رضایت مشترى، پایه و اساس کسبوکار تلقى شده و سازمانى که به آن بىتوجه باشد از صحنه بازار حذف مىشود.
در پژوهش حاضر، هدف بر این است تا ضمن معرفی شاخصهای بازاریابی درونی ومشتریگرایی، رابطه بین بازاریابی درونی و مشتریگرایی در شعب بانک ملی استان مازندران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی مورد سنجش قرار گیرد. تحقیـق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعه مورد بررسی تمام کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران میباشند. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای برای انتخاب نمونه استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی دادهها و آزمون فرضیهها بیان چشمانداز سازمان بر مشتریگرایی کارکنان تأثیر معناداری ندارد، برنامههای بهبود مهارت کارکنان بر مشتریگرایی آنان تأثیر معناداری دارد. همچنین برنامههای تشویقی و پاداش بر مشتریگرایی آنان تأثیر معناداری دارد.
واژههای کلیدی: بازاریابی درونی، مشتری گرایی، توسعه و بهبود، پاداش، شعب بانک ملی استان مازندران.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1391/11/15 | پذیرش: 1391/12/1 | انتشار: 1392/5/28