دوره 7، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 124-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
چکیده:   (9490 مشاهده)
ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﻱ تولیدی و همچنین ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ راهبردی ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ، تصمیم‌گیری در مورد خرید قطعات(برون‌سپاری) و یا ساخت قطعات توسط کارخانه می‌باشد. به‌این‌منظور این پژوهش یک روش‌شناسی مبتنی بر مدل های ریاضی جهت حل مسئله ارائه نموده ‌است. روش‌شناسی مطالعه حاضر توانایی بررسی تصمیم ساخت یا خرید به منظور توسعه سبد محصولات را با استفاده از رویکرد تلفیقی تصمیم‌گیری چندمعیاره و روش برنامه‌ریزی خطی چندهدفه صفر و یک دارد. در این پژوهش ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، عوامل و شاخص‌های مقدماتی تصمیم‌گیری ساخت یا خرید شناسایی شده و اهمیت آنها با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و عوامل با اهمیت بالاتر، به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند. از بین آنها، عواملی که ماهیت کیفی داشتند به همراه گزینه های ساخت (تولید) در داخل و برون‌سپاری به سایر تولیدکننده‌ها، با استفاده از روش فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مورد رتبه‌بندی و استخراج امتیازات قرار گرفتند. سپس با توجه به عوامل کیفی و مقادیر مربوطه و عوامل کمی، مدل برنامه‌ریزی خطی چندهدفه صفر و یک طراحی گردید. در نهایت مدل ریاضی طراحی شده با توجه به عوامل تصمیم‌گیری در یک شرکت تولیدی لوازم بهداشتی، از بین سه گزینه تولید در داخل و برون‌سپاری به دو شرکت خارجی، پیاده سازی گردید.
متن کامل [PDF 383 kb]   (2826 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1396/2/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.