دوره 12، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 73-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، b.osanlou@khu.ac.ir
2- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (1007 مشاهده)
امروزه با افزایش شدت رقابت در صنعت، سازمان‌ها باید ابزارها و روشهای مدیریتی غیرسنتی را برای حفظ سود رقابتی بهعنوان یک فعالیت پویا اتخاذ کنند. قابلیت پویا تحت‌تأثیر تعامل هماهنگی فرآیند و فرهنگ یادگیری سازمانی و اثرهای مشترک آنها بر عملکرد رقابتی می‌باشد. از سویی یکی از سازوکار‌هایی که سازمان‌ها از راه آن قابلیت‌های پویای خود را توسعه داده و در‌نتیجه عملکردشان را ارتقا می‌دهند، چابکی سازمانی است. براین‌اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر هماهنگی فرایند و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد رقابتی با تأکید بر نقش میانجی قابلیت‌های پویا، چابکی سرمایه‌سازی در بازار و چابکی سازگاری عملیاتی است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از مدیران صنعت فناوری-اطلاعات در شهر تهران است که نمونه‌ای با حجم 290 نفر مبتنی بر فرمول کلاین و به روش دردسترس از این بین انتخاب شده است. به‌منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل داده‌ها از روش 
مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزارPLS  استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد هماهنگی فرایند و فرهنگ یادگیری سازمانی بر قابلیت پویا اثرگذارند. همچنین قابلیت پویا چابکی سرمایه‌سازی در بازار و چابکی سازگاری عملیاتی را در سازمان تقویت می‌کند و درنهایت چابکی سازمان بر عملکرد رقابتی سازمان اثر معنادار دارد.
متن کامل [PDF 477 kb]   (385 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1401/1/21 | پذیرش: 1401/5/22 | انتشار: 1401/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.