دوره 11، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 69-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، dehghanan@atu.ac.ir
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (1618 مشاهده)
هدف این مقاله شناسایی گفتمان حاکم بر متون مربوط به راهبردهای توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری است که واقعیت آموزش و یادگیری در این صنعت را بازنمایی می­کنند. در‌واقع این پژوهش در پی آن است که علاوه بر شناسایی نوع گفتمان حاکم بر متون مورد‌نظر، مفاهیم کلیدی در نظم گفتمانی را بررسی کند. روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای این پژوهش انتخاب شده است. چارچوب نظری که فرکلاف معرفی می­کند، دربرگیرنده مفاهیمی متنوع است که باتوجه‌به هدف پژوهش از آنها استفاده شد. فرکلاف این مفاهیم را در یک الگوی سه‌بعدی تحلیل می‌کند. براساس این الگو، متون انتخاب‌شده که فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری بخشنامه «نظام آموزش کارمندان دستگاه­های اجرایی»، «نظام جامع آموزش و توسعه منابع انسانی بانک» و مقاله‌های فارسی با موضوع توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری می­باشند، به‌صورت مفصل و دقیق در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان داد که گفتمان حاکم بر متون از راه عناصر گفتمانی دیدگاه یکپارچه در نظریه­های خود و کار، رویکرد مبتنی بر عملکرد در نظریه­های یادگیری در کار و فرایند یادگیری هدایت شده در نظریه­های یادگیری مفصل­بندی شده است و نظم گفتمانی بر کلیت این گفتمان حاکمیت دارد.
متن کامل [PDF 248 kb]   (931 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.