دوره 9، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 132-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
2- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، Kamalian2010@mgmt.usb.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
4- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
5- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (4287 مشاهده)
یکی از محورهای نقشه راه اصلاح نظام اداری ایران و سیاست‌های کلان اداری، موضوع توسعه دولت الکترونیک و هوشمند‌سازی اداری در راستای تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع برای معرفی سازمان هوشمند است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و به‌روش داده‌بنیـاد انجـام شد. نخست با انتخاب 17 نفر از اعضای هیأت ‌علمی و کارشناسان حوزه سازمان و مدیریت به‌روش نمونه‌گیری نظری، مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختار یافته‌ای انجام شد و داده‌های حاصل از آنها در سـه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه‌ و تحلیل شدند و 230 کد اولیه استخراج و 72 مفهوم و 17 مقوله احصا گردید. به‌‌منظور اعتبارسنجی مدل، از روش دلفی استفاده شد و به‌روش نمونه‌گیری گلوله برفی و باتوجه‌به سوابق تحصیلی، پژوهشی یا اجرایی در حوزه سازمان و مدیریت 31 نفر به‌‌عنوان اعضای پانل خبرگان انتخاب شدند و پرسشنامه‌ تنظیم‌ شده بر‌اساس مؤلفه‌های مدل در اختیار ایشان قرار گرفت. بر‌اساس نتایج حاصل از روش دلفی، میزان شاخص‌ اجماع در دورههای سه‌گانه افزایش پیدا کرد، به‌این‌‌ترتیب ‌که مقدار ضریب هماهنگی کندال در دور سوم بالاتر از 7/0 بود که نشان‌ از اجماع قوی در بین خبرگان در خصوص مؤلفه‌های مدل داشت. به‌این‌ترتیب مدل سازمان هوشمند با دو عامل علّی درون و برونسازمانی، عوامل زمینه‌ایِ فناوری اطلاعات، مدیریت هوشمند، مدیریت دانش، سرمایه انسانی، تجهیزات و زیرساخت‌ها، ساختار سازمانی و سازمان یادگیرنده، عوامل مداخله‌گرِ فرهنگ توسعه‌گرا، اعتماد، تعهد و عدالت سازمانی، راهبردهای حاکمیت فناوری اطلاعات و مدیریت دانش و پیامدهای درونسازمانی و برونسازمانی شکل گرفت.
 
متن کامل [PDF 284 kb]   (1349 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1398/5/22 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.