دوره 8، شماره 4 - ( 1397 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 88-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMID: 3509

XML Print


1- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (8202 مشاهده)
در هر سازمانی، اعضای سازمانی ظرفیت صحبت کردن در مورد مسائل مهم سازمانی را دارا هستند اما پژوهش‌ها نشان از وجود پدیده‌ای به نام سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی نشان‌دهنده وجود جو عدم اظهار نظر کارکنان نسبت به مسائل سازمانی است. این مقاله با هدف شناسایی استراتژی‌های مدیران در واداری کارکنان به سکوت سازمانی در سازمان‌های دولتی صورت گرفته است. بنابراین با استفاده از رویکرد ترکیبی به پژوهش در بخشی کیفی با توجه به راهبرد تحلیل محتوای متعارف و مصاحبه با 20 نفر از کارکنان بخش‌های دولتی، 14 استراتژی شناسایی شد که در بخش کمی از راه آزمون دوجمله‌ای و روش آنتروپی شانون آزمون گردید. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش را کارکنان سازمان‌های دولتی و جامعه آماری بخش کمّی پژوهش را کارکنان ستاد امور مالیاتی شهر تهران تشکیل می‌دهند. نتایج حاکی از استفاده مدیران از دو دسته استراتژی‌های شخصی و استراتژی‌های سازمانی برای واداری کارکنان به سکوت سازمانی است. همچنین با توجه به نتایج پژوهش، مدیران استراتژی شخصی را در به‌ وجود آوردن جو سکوت در اولویت قرار می‌دهند.
متن کامل [PDF 341 kb]   (1967 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1397/12/28 | پذیرش: 1397/12/28 | انتشار: 1397/12/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.