دوره 9، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 43-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی،دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران ، smoghadam@ut.ac.ir
2- دانشیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
3- دانشجوی دکتری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
4- دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
چکیده:   (3734 مشاهده)
دانش ضمنی کارآفرینان نوپا یا استارتآپی تسهیمپذیر است و در فرایند دوسویۀ همآموزی و تسهیم بهبود می‌­یابد. اگرچه این فرایند با وجود نقشی کلیدی در راهاندازی کسبوکار به دلایلی چون حساسیت نسبت به ایدۀ اصلی کسبوکار، کمتر رخ­میدهد. روش این پژوهش با توجه به هدف آن، که شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در کارآفرینان نوپاست؛ موردپژوهی روایتی برگزیده شد. اطلاعات این پژوهش کیفی با مصاحبۀ نیمهساختار یافتۀ عمیق با 18 کارآفرین نوپا و جویای دانش کسبوکار (11 مرد و 7 زن؛ 13 نفر در حوزۀ فناوری اطلاعات و 5 نفر در حوزههای دیگر خدماتی) گردآوری شد. کدگذاری، دستهبندی و تحلیل شواهد گفتاری برآمده از مصاحبه با کارآفرینان نیز به یاری نرمافزار اطلس­تی انجام شد. یافتههای پژوهش در قالب الگویی یکپارچه از عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، در میان کارآفرینان نوپا نشان داد سه دسته عوامل فردی (باور و انگیزه فردی، پیوند با شبکههای اجتماعی، مهارت ارتباطهای بین فردی، اعتماد، ترس از به اشتراکگذاری، آگاهی از منابع دانش، خانواده و ...)؛ سازمانی (سبک رهبری، استراتژی، فناوری، نظام انگیزش و پاداش، قوانین سازمانی، فرهنگ و ساختار) و محیطی (محیط ملی صنعت، محیط ملی کسبوکار، محیط بینالملل صنعت، محیط اختصاصی کسبوکار: روابط رقبا، و ...) تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا را متأثر میسازد.

متن کامل [PDF 229 kb]   (1085 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1397/6/4 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.