دوره 13، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 97-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه پژوهشی مدیریت توسعه اقتصادی، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، m_aghaei@modares.ac.ir
چکیده:   (354 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر تطابق ارزش­‌ها و توانمندسازی کارکنان بانک ملی بر جذابیت برند کارفرمایی آن است و همچنین تأثیر جذابیت برند کارفرمایی را بر ارزش‌های پیشنهادی کارفرما در این بانک نشان می‌دهد. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و توسعه‌ای بوده است و روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار  SMART PLS به‌منظور تحلیل داده‌ها مورداستفاده قرارگرفته است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک ملی است که بر اساس جدول مورگان 394 تعیین ‌شده است. در این پژوهش به‌منظور سنجش متغیرها از ابزار پرسش‌نامه استفاده‌ شده است. پایایی این پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. در بخش روایی نیز از روش‌های همگرا و واگرا استفاده ‌شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که تطابق ارزش­‌های فرد با ارزش‌های بانک ملی منجر به جذاب­‌تر تلقی شدن برند کارفرما برای کارکنان می‌شود. به‌علاوه نتایج همسویی این پژوهش با تئوری سیگنالینگ نشان می‌دهد که کارکنان توانمند شده به‌عنوان منبع کلیدی ضمن مشارکت در درون بانک، با ارسال سیگنال­‌های مثبت منجر به تقویت جذابیت برند کارفرمایی می‌شود. نتیجه مهم دیگر نشان می‌دهد که کارکنان بانک ملی هم‌ذات‌پنداری بالاتری با گروه‌­های درون‌سازمانی داشته و خود را عضوی از خانواده بزرگ بانک پنداشته و دست به اقدامات بهبود عملکرد بانک می‌زنند.
متن کامل [PDF 1399 kb]   (117 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/12/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.