دوره 7، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 148-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

arabiyon A, abdollahzadeh G, sharifzadeh M. Strategic Planning of Entrepreneurship Research in Iran. ORMR 2017; 7 (1) :125-148
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-8240-fa.html
عربیون ابوالقاسم، عبدالله زاده غلامحسین، شریف زاده محمد شریف. برنامه‌ریزی راهبردی تحقیقات کارآفرینی در ایران. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1396; 7 (1) :125-148

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-8240-fa.html


1- دانشیار، گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
چکیده:   (7507 مشاهده)
امروزه تحقیق در حوزه کارآفرینی سابقه نزدیک به 30 تا 40 ساله دارد و به عنوان یک فعالیت فکری توجه پژوهشگران زیادی را از کشورهای مختلف به خود جلب کرده است. بنابراین ضروری است تا به صورت نظام‌مند قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت و تهدیدهای آن ارزیابی شود. هدف این تحقیق برنامه‌ریزی راهبردی تحقیقات کارآفرینی کشور و تدوین راهبردهای مناسب برای بهبود آن است. تعداد 55 عامل خارجی (25 مورد فرصت‌ها و 30 مورد تهدیدها) و 48 عامل داخلی (19 مورد قوت‌ها و 29 مورد ضعف‌ها) تعیین‌ شدند. سپس با استفاده نظرات گروهی متشکل از 31 نفر از پژوهشگران فعال و اعضای هیأت علمی در زمینه کارآفرینی وزن‌دهی و رتبه‌بندی تک تک عوامل از 1 (بی اهمیت) تا 4 (بسیار مهم) صورت گرفت. مجموع امتیاز نهایی عوامل خارجی 881/2 به دست آمد که به این معنی است که تحقیقات کارآفرینی نتوانسته است از عواملی که فرصت یا موقعیت ایجاد می‌کنند، بهره‌برداری نماید و یا از عواملی که موجب تهدید می‌گردند، دوری نماید. همچنین مجموع امتیاز نهایی عوامل داخلی 789/2 به دست آمد که به این معنی است که عوامل داخلی موثر بر تحقیقات کارآفرینی دارای قوت است. راهبردهای قابل قبول در برنامه‌ریزی بهبود و توسعه تحقیقات کارآفرینی، با توجه به قرارگیری در خانه شماره 5 ماتریس داخلی و خارجی، راهبردهای محافظه‌کارانه است. با توجه به قوت‌های مناسب تحقیقات کارآفرینی می‌توان راهبردهای تهاجمی را نیز مورد توجه قرار داد. در نهایت با استفاده از تکنیک QSPM جذابیت راهبردها تعیین شد.
متن کامل [PDF 312 kb]   (2806 دریافت)    
نوع مقاله: علمی پژوهشی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1394/9/12 | پذیرش: 1396/2/1 | انتشار: 1396/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.