دوره 10، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 21-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighinia H, Rostami-Malkhalifeh M, Soltanifar M, Nasrollahi Kasmani A. Optimizing the Performance of Printed Newspapers on Instagram Using Data Envelopment Analysis (DEA). ORMR 2020; 10 (2) :1-21
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-42818-fa.html
حقیقی نیا هانیه، رستمی مال خلیفه محسن، سلطانی فر محمد، نصراللهی کاسمانی اکبر. بهینه‌سازی عملکرد روزنامه‌های چاپی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1399; 10 (2) :1-21

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-42818-fa.html


1- دانش‌آموخته دکتری رشته مدیریت رسانه‌ای، گروه مدیریت امور فرهنگی و رسانه‌ای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mohsen_rostamy@yahoo.com
3- دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (2579 مشاهده)
در سال‌های اخیر، فناوری به‌طور مداوم در حال تغییر بوده است و همه سازمان‌ها به­منظور حفظ رقابت و زنده‌ماندن در محیط‌های کسب‌وکار مجبور به تغییر سریع با فناوری‌های جدید هستند. شبکههای اجتماعی برخط بسترهای جدیدی برای وبگاههای مبتنی بر کاربر هستند و بهطور فزایندهای موردتوجه کسبوکارها قرار گرفتهاند. به‌کارگیری این فناوری تعاملی جدید مزایای مختلفی برای کسبوکارها به ارمغان می‌آورد. به­دنبال این تغییرات، سازمان‌ها به مهارت‌های جدید مدیریتی و اجتماعی و نیز به فرایندهای جدید تصمیم‌گیری نیاز دارند که به‌وسیله ساختارهای موجود قابل پذیرش نخواهد بود.
باتوجه‌به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران، ارزیابی عملکرد سازمان به­منظور استفاده بهینه از منابع (ورودی) برای تولید ستادههای (خروجی) است؛ روش انجام این مطالعه، برنامه‌ریزی ریاضی مبتنی بر ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) است. یکی از روش‌های مفید در ادبیات موضوعی (DEA) برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‌گیرنده، روش مبتنی بر متغیرهای کمکی (SBM) است. در این مقاله، روش (SBM-DEA) برای ارزیابی عملکرد روزنامه‌های چاپی (به‌عنوان واحدهای تصمیم‌گیرنده) در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌کار برده شده است که به کمک این روش، عوامل ناکارایی آنها مشخص می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد در جامعه تحت ارزیابی، دو واحد کارا و سایر واحدها ناکارا بوده‌اند. در‌نهایت، به‌منظور بهبود عملکرد هریک از واحدهای تصمیم‌گیرنده، با استفاده از مدل (SBM) الگویی کاربردی به­منظور کاهش در ورودی‌ها و افزایش در خروجی‌های واحدهای ناکارا، ارائه شده است.
متن کامل [PDF 902 kb]   (861 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1399/2/23 | پذیرش: 1399/5/8 | انتشار: 1399/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.