1- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، ایران. ، AlirezaAmini@shirazu.ac.ir
2- کارشناس ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3- کارشناس ارشد کارآفرینی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (4815 مشاهده)
این پژوهش به تجزیهوتحلیل نظری این موضوع میپردازد که بنگاههای دانشبنیان باتوجهبه ظرفیت جذب دانشی که دارند و نقش ویژهای که ظرفیت جذب در ایجاد مزیت رقابتی و به طبع آن در انتخاب استراتریهای نوآوری و دستیابی به موفقیت کارآفرینانه دارد، چه استراتژیهای نوآوری را بهکار میگیرند که بیشترین تأثیر را بر موفقیت کارآفرینانه آنها داشته است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای مستقر در مرکز تحقیقاتی اصفهان هستند که با استفاده از نمونهگیری ساده تصادفی 196 شرکت انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. برای تحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد از بین استراتژیهای نوآوری، بهکارگیری استراتژیهای تهاجمی بیشترین تأثیر را بر موفقیت کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان داشته است، همچنین مشخص شد که ظرفیت جذب دانش توانسته بهعنوان میانجی در این رابطه نقشآفرینی کند. از دیگر نتایج این پژوهش، تأثیر 7/46 درصدی استراتژی نوآوری بر ظرفیت جذب دانش و همچنین تأثیر 7/51 درصدی ظرفیت جذب دانش بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1398/1/8 | پذیرش: 1398/12/24 | انتشار: 1398/12/24