1- استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری، مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (8466 مشاهده)
امروزه جذب، نگهداری و ایجاد وفاداری در کارکنان ماهر امر مشکلی است و شرکتها و سازمانها برای جذب و نگهداری کارکنان خبره و با استعداد با یکدیگر رقابت میکنند. راههای مختلفی برای ایجاد وفاداری کارکنان به برند سازمان یا شرکت وجود دارد که میتوان به شهروندی شرکتی و جذابیت برند کارفرما اشاره کرد. از اینرو، پژوهش حاضر تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت برند کارفرما و وفاداری به برند کافرما را بررسی میکند. جامعۀ آماری این پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران است که تعداد آنها 350 نفر است. پس از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 210 پرسشنامه معتبر توزیع و جمعآوری شدند و با استفاده از بستههای نرمافزار SPSS22 و LISREL8.8 تجزیه و تحلیل شدند. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم بررسی شد. فرضیههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل آزمون شدند. نتایج نشان داد که شهروندی شرکتی بر جذابیت برند کارفرما ((98/4t= ؛44/0=β) و وفاداری به برند کافرما (59/5t= ؛51/0=β) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین جذابیت برند کارفرما بر وفاداری به برند کافرما (12/4t= ؛39/0=β) تأثیر مثبت و معناداری دارد. در انتها نیز با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی ارائه شدند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1396/9/14 | انتشار: 1397/6/24