1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (6854 مشاهده)
پژوهش حاضر تأثیر متغیرهای تعهد سازمانی و رویکرد ارتباطی کارکنان نسبت به مشتری را در ارتقای نیت اخلاقی کارکنان بررسی میکند، همچنین به نقش بازدارنده فنون خنثاسازی در این رابطه نیز میپردازد. پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان دفاتر نمایندگی بیمه در شهر رشت شامل 438 نفر میباشد که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 210 پرسشنامه جمعآوری و تحلیل شد. از پرسشنامههای استاندارد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که پایایی و روایی سازه آن در پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از نرمافزار پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد که تعهد سازمانی کارکنان بهطور مستقیم بر تقویت نیت اخلاقی آنها در سازمان تأثیر (ضریب مسیر 307/0) دارد ولی از سوی دیگر فنون خنثاسازی نیز میتواند عامل بازدارنده مؤثری (ضریب مسیر 263/0-) در تحقق نیتهای اخلاقی در سازمانها باشد. همچنین در تکمیل این یافته مشخص شد که ارتقای مشتریمداری در سازمانها منجر به کاهش (ضریب مسیر317/0-) استفاده از فنون خنثاسازی بهوسیله کارکنان میشود و میتواند به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش نیت اخلاقی در کارکنان سازمانی شود. بنابراین مدیران میتوانند
با ارتقای نگرشهای مثبت همچون تعهد سازمانی و مشتریمداری در کارکنان، زمینه مناسبی را برای بروز رفتارهای اخلاقی در سازمان فراهم کنند.