دوره 8، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 61-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari-Eskandari M, Ostad-Akbari M. Banking Customer Clustering Theory Game Analysis Based on the k-Mean Method and Imperialist Competitive Algorithm in Electronic Banking. ORMR 2019; 8 (3) :45-61
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-15667-fa.html
جعفری اسکندری میثم، استاد اکبری مینا. خوشه‌بندی مشتریان بانکی مبتنی بر روش کامیانگین و الگوریتم رقابت استعماری. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1397; 8 (3) :45-61

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-15667-fa.html


1- استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (7941 مشاهده)
بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از محیط‌های الکترونیکی ارائه می‌شود. این‌گونه فعالیت بانکی از سال ١٩٩١ در تمامی دنیا رواج پیدا نمود. با افزایش خدمات بانکداری الکترونیکی و ارائه ابزارهای مختلف برای انجام تراکنش‌های بانکی، مشتریان در حال مهاجرت از بانکداری سنتی به بانکداری نوین هستند. بر همین اساس بررسی میزان پیشروی بانک‌ها در این ابزارها و میزان استقبال مشتریان دارای اهمیت می‌شود. این مطالعه با بررسی تراکنش های مشتریان در شعبه، خودپرداز، اینترنت بانک و موبایل بانک ابتدا تحلیل از میزان استقبال مشتریان از این ابزارها را ارائه میدهد که این بررسی را برای صدهزار مشتری انجام داده است. پس از تحلیل اولیه از میزان استفاده از ابزارها، مشتریان با استفاده از روش کا میانگین و رقابت استعماری با نرم افزار متلب خوشه بندی گردیده و در هفت خوشه، گروه بندی شدند و ویژگی های هر خوشه بررسی شده و استراتژی هایی برای هر خوشه ارائه شده است. در مرحله نهایی استراتژی های پیشنهادی استخراج شده را به کمک رویکرد تئوری بازی مبتنی بر ارزش شاپلی ارزش گذاری و مهمترین استراتژی های پیشنهادی را مورد تحلیل قرار دادیم. در مرحله نهایی استراتژی های پیشنهادی استخراج شده را به کمک رویکرد تئوری بازی مبتنی بر ارزش شاپلی ارزش گذاری و مهمترین استراتژی های پیشنهادی را مورد تحلیل قرار دادیم.
متن کامل [PDF 445 kb]   (2408 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1396/10/23 | انتشار: 1397/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.