تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش روی توانمندی کارکنان شرکت‌های کوچک و متوسط: با نقش میانجی فرآیند مدیریت دانش

نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
چکیده
امروزه توانمندسازی به عنوان یکی از ابزارهای سودمند ارتقای کیفی کارکنان و افزایش اثربخشی سازمانی تلقی می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر توانمندی کارکنان به‌واسطه متغیر فرآیند مدیریت دانش از دیدگاه مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط شرق استان مازندران می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های کوچک و متوسط شرق استان مازندران که دارای سابقه بیش از 42 ماه فعالیت و شامل 307 شرکت می‌باشند. در ‌نهایت نتایج روش آماری معادلات ساختاری نشان داد که در شرکت‌های کوچک و متوسط شرق استان مازندران میزان تأثیر مستقیم توانمندسازهای مدیریت دانش بر توانمندی کارکنان و تأثیر غیرمستقیم آن به‌واسطه فرآیند مدیریت دانش معنادار می‌باشد؛ همچنین فرآیند مدیریت دانش بر توانمندی کارکنان و توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرآیند مدیریت دانش تأثیر مستقیم و معنادار دارند.
نتایج این پژوهش نقش فرآیند مدیریت دانش در اثرگذاری توانمندسازهای مدیریت دانش بر توانمندی کارکنان شرکت‌های کوچک و متوسط را نمایان می‌سازد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The impact of Knowledge Management Enablers on of SMEs Employees’ Empowerment: The Mediating Role of Knowledge Management Process.

نویسندگان English

Mehrdad Madhoushi 1
Vahid Noornejad Vanoush 2
1 Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Administrative Science, University of Mazandaran.
2 . Master of Business Management, Department of Management, Faculty of Economics and Administrative Science, University of Mazandaran
چکیده English

Abstract
Empowerment is considered to be one of the useful tools for improving employee quality and increasing organizational effectiveness. The purpose of this Research is to survey the impact of knowledge management enablers on employees empowerment through the knowledge management process as variable, from the perspective of small and medium enterprise managers in east of Mazandaran province. The research sample are small and medium enterprises from the east of Mazandaran province which has more than 42 months of working background, which includes 307 companies. The statistical technique of structural equation modeling represents that in small and medium enterprises in east of Mazandaran province, knowledge management enablers have meaningful direct impact on employees empowerment. Also it have meaningful indirect effect through the knowledge management process. The process of knowledge management has meaningful direct impact on employees’ empowerment as well as knowledge management enabler on knowledge management process. The results of this study represents the impact of the knowledge management process role in the knowledge management enablers on the employees’ empowerment of SMEs.




کلیدواژه‌ها English

Enablers
Knowledge Management Process
Employees Empowerment
SMEs

 


[1]   موغلی ع.، حسن‌پور، ا.، حسن‌پور، م.؛ بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده‌گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران؛ نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2، 1388.
[2]    Roy Y. J. C., Sheena S.; "Empowerment through choice: A critical analysis of the effects of choice in organizations"; Research in Organizational Behaviors, Vol. 27, 2005.
[3]   کردنائیج ا.، مشبکی ا.، فانی ع.، خانعلیزاده ر؛ رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس)؛ پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3، 1389.
[4]   سیدنقوی م.؛ بحرالعلوم م.؛ بررسی مشکلات مدیریت منابع انسانی شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی بر اساس مدل چرخه عمر سازمانی؛ دو ماهنامه دانشگاه شاهد، سال هفدهم، شماره 2، 1389.
[5]   امیرکبیری ع.، فتحی ص.؛ بررسی ارتباط ابعاد توانمندی روان‌شناختی با کارآفرینی درون سازمانی (مورد مطالعه مجتمع فن‌آوران اطلاعات تهران)؛ فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال ششم، شماره 16، 1389.
[6]   وطنی خ.؛ بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی (مطالعه موردی ادارات کل برنامه‌ریزی و نظارت اعتباری و اعتبارات بانک ملت) ؛ فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20، 1389.
[7]   قربانی‌زاده و.، خالقی‌نیا، ش.؛ نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان؛ فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 2، شماره پیاپی 2، 1388.
[8]   رضایی دیزگاه م.، فرحبد ف.؛ تأثیر راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان امور مالیاتی استان گیلان، فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20، 1389.
[9]    Amirkhani A. H., Tajmirriahi J., Mohammadi M., Dalir M.;"Assessing the effectiveness of knowledge management in empowering and development of human resources: A case study on Ati luleh Sepahan company"; Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol 3, No 12, 2012.
[10]Migdadi M; "Knowledge management enablers and outcomes in the small-and-medium sized enterprises", Industrial Management & Data Systems, Vol. 109, No. 6, 2009.
[11]Choy C. H., Yew W. K., Lin B.;"Criteria for measuring KM performance outcomes in organizations"; Industrial Management & Data Systems, Vol. 106, No. 7, 2006.
[12] سعادت م.، ناصحی‌فر،سوری ا.؛ ارائه و آزمون مؤلفه‌های مدل سنجش آمادگی الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط مواد غذایی ایران؛ فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره‌های 15-16، 1387.
[13] زری‌باف، م.، شفیع‌خانی م.؛ آموزش منابع انسانی کارآفرین و توسعه سازمان‌های کوچک و متوسط؛ فصلنامه علمی ترویجی مدیریت، سال سوم، شماره 2، 1385.
[14]Conger J. A., Kanungo R. N.; "The empowerment process: Integrating theory and practice"; Academy of Management Review,Vol. 13, 1998.
[15]Amichai Y. H., Katelyn Y. A. M. Samuel A.;"Assessment of organisational involvement in implementing empowerment"; Journal Of Computers In Human Behavior, Vol. 14, 2008.
[16]Thomas K., W. Velthouse B. A.;"Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation"; Academy of Management Review, Vol. 15, No. 4, 1990.
[17]Speritzer G. M.; Psycological empowerment in the work place. dimensions, measurement, and validation; Academy of Management Journal, Vol. 38, 1995.
[18] واعظی، ر.، سبزیکاران ا؛ بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران- منطقه تهران؛ پژوهشنامه مدیریت تحول؛ سال دوم، شماره 3، 1389.
[19]Whetten D. A., Cameron K. S.; Developing management skills. New York: (8 Edition), Prentice Hall, 2011.
[20]Lee Y. H., Lee S. K.; "Capabilities, processes, and performance of knowledge management: A structural approach"; Human Factors And Ergonomics In Manufacturing, Vol. 17, No. 1, 2007.
[21]Wong K. Y.;"Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises"; Industrial Management & Data Systems, Vol. 105, No. 3, 2005.
[22]Gold A. H., Malhotra A., Segars A. H.; "Knowledge management: An organizational capabilities perspective"; Journal of Management Information Systems,Vol. 18, No. 1, 2001.
[23] الوانی م.، کیا‌کجوری ک.، حسین‌زاده ع.، رودگر‌نژاد ف.؛ تبیین مدل ساختاری توانمندسازهای مدیریت دانش؛ مطالعه موردی: شرکت‌های کوچک و متوسط (استان مازندران)؛ پژوهش‌های مدیریت، سال دوم، شماره 4، 1388.
[24]Wong Y. W., Aspinwall E.;"An empirical study of the important factors for KM adoption in the SME sector"; Journal of Knowledge Management, Vol. 9 No. 3, 2005.
[25] مدهوشی م.، ساداتی ع.؛ بررسی اثرگذاری فرآیند مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: کسب و کارهای کوچک و متوسط شرق مازندران) فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 12، 1390.
[26]Lin H. F., Lee G. G.;"Impact of organizational learning and knowledge management factors on e-business adoption"; Management Decision, Vol. 43 Iss: 2, 2005.
[27] رحیمی م.؛ بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران، 1388.
[28] نفری ن.، امید‌فرد، غ.؛ بررسی میزان تأثیر ساختار سازمانی (ابعاد ساختاری) بر توانمندسازی کارکنان: (بررسی موردی: معاونت هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی)؛ فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 73، 1389.
[29]Child J.;"Organization structure, environment, and performance: The role of strategic choice"; Sociology, Vol. 6, 2008.
[30] یزدان‌پناه،ا.؛ تأثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی منابع انسانی سازمان در کشورهای رو به توسعه، نشریه مدیریت تحول اداری، شماره 48، 1384.
[31]Choi B., Lee H.;"Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination"; Journal of Management Information System, Vol. 20, No. 1, 2003.
[32]Ramachandran S. D., Chong S. C., Wong K. Y.;"Knowledge management practices and strategic enablers in public universities: A gap analysis"; Campus-Wide Information Systems", Vol. 30, Iss: 2, 2013.
[33]Madhoushi M., Sadati A.;"Knowledge management, antecedent of organizational innovation and competitiveness", 2nd European Conference on Intellectual Capital ISCTE Lisbon University Institute, 2010.
[34]Schaurhofer M., Peschl M. F.;"Autonomy: Starting point and goal of personal and social change: A constructivist perspective on knowledge management in empowerment processes"; Kybernetes, Vol. 34, Iss: 1, 2005.
[35]Anantatmula V., Kanungo S.; "Structuring the underlying relations among the knowledge management outcomes"; Journal of Knowledge Management, Vol. 10, Iss: 4, 2006.
[36]Badah A.; "Relationship between the knowledge management processes and the administrative empowerment with the employees of the ministry of higher education and scientific research-jordan"; European Scientific Journal, Vol. 8, No. 28, 2012.